Lyssnafunktion för webbplatsenLyssna  | 
Om örnsköldsviks kommun - lättläst
Teletal  |
jordglob
|  Anpassa  | Om webbplatsen  |  A-Ö
Örnsköldsviks kommun
Örnsköldsvik Örnsköldsvik
Bokmärkena sparas med hjälp av en cookie på din dator. Skapa genväg till din sida genom att klicka på Bokmärk denna sida. Ta bort genom att klicka på krysset. Du kan lagra upp till fem bokmärken.
Mina bokmärken

Gymnasieskola

Efter grundskolan fortsätter de flesta elever till gymnasieskolan.

I gymnasieskolan får eleverna välja
vad de vill studera.
De får välja ett program.
 
Det finns program där eleverna lär sig ett yrke.
Bilmekaniker och frisör är sådana program.
Andra program passar för elever
som vill studera vidare på universitet.
De eleverna kan till exempel välja ekonomi,
språk eller naturvetenskap.
 
Det finns också idrottsgymnasium.
Där får eleverna både studera och träna inom en idrott
som de är duktiga på.
 
I Örnsköldsvik finns två gymnasieskolor
som kommunen har ansvaret för.
De är Nolaskolan och Parkskolan.
 
Det finns också friskolor
som har gymnasieutbildningar.
De är Mikael Elias teoretiska gymnasium
och Örnsköldsviks praktiska gymnasium.
Privata företag eller föreningar driver friskolorna.

Sidinformation
Publicerad 2010-12-15 av
Elisabeth Bårman
Kontakta Örnsköldsviks Kommun
Växel
0660-88 000
Adress
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik